Je bedrijfs-DNA als kompas en verkoopstrategie

28 - 05 - 2019

Je voorstellen aan potentiële nieuwe klanten, dat is een belangrijk onderdeel van je dagelijks werk. Heb jij je eigen bedrijfs-DNA eigenlijk wel goed op je netvlies?

Het klinkt gek, maar veel zzp’ers en bedrijven hebben dat niet. Soms heb je een verouderd beeld op website en in brochures staan, die nog steeds als visitekaartje dienen. En je hebt het vaak druk met al die anderen dingen: je product maken, verkopen, eventueel personeel aansturen, administratie, noem het maar op. Over hoe je jezélf dan moet verkopen, daarover wordt vaak niet zo nagedacht. Het product moet het doen, wordt dan gezegd. Maar dat is slechts een deel van de waarheid. 

Jij bent zelf een belangrijke reden waarom iemand bij jou koopt. 
Bij succesvolle ondernemingen is het pakket aan kernwaarden, het bedrijfs-DNA, de basis voor alles wat ze doen en zeggen. Het is als het ware een kompas. Als al je communicatie, je presentatie, je producten, je medewerkers en hoe je je bedrijf inricht, passen bij dat bedrijfs-DNA, dan verbeteren je prestaties en verkoop je beter.

 

Hoe zit dat bij jou? 

Klopt het plaatje dat je schetst van je onderneming met wie je werkelijk bent?

DNAJe bedrijfs-DNA, dat is jouw unieke profiel van wie je bent, wat je doet en hoe je dat doet. Langs de meetlat van die identiteit kun je al je keuzes afwegen. En je beeld naar buiten toe, je imago, moet daar naadloos op aansluiten.

Misschien wil je meer uit je onderneming halen en kan een frisse blik van buitenaf je vooruithelpen.

In een DNA-sessie halen we informatie op over je organisatie en zetten het op een rij. Wat doe je allemaal, wie zijn je doelgroepen, wat wil je bereiken? 


Een DNA-sessie brengt je verder!

Alle benodigde kennis zit in jou en in je eventuele medewerkers. Hoe je je product moet maken, dat weet je zelf vast heel goed. Je kunt wellicht wel advies gebruiken in hoe je je presenteert en hoe je je doelgroepen bereikt. 

Soms is het vooral een kwestie van overzicht en structuur aanbrengen in alles wat je doet. Misschien moet je keuzes maken. Soms doe je iets alleen maar omdat je het nu eenmaal altijd al deed. Zit je wel op Facebook, maar weet je niet goed wat je wil vertellen. Soms zie je simpelweg even door de bomen het bos niet meer…

De kunst is om de aanwezige kennis goed in kaart te brengen en positief-kritisch te bekijken. Dat levert namelijk inzichten op waar je wat aan hebt. In een DNA-sessie prikkelen we je brein. Dan kom je tot de ontdekking dat er een heleboel goed gaat, maar dat je dat onvoldoende laat zien. Dat je medewerkers heel goede ideeën hebben. Of dat ze geen idee hebben van de visie en missie van het bedrijf. Toch zijn dat allemaal goede uitkomsten. Want wat je dan boven tafel hebt, geeft je inzicht en kansen om vanuit een gedeelde visie je identiteit te versterken.


Uitgangspunt voor alles wat je doet is het unieke verhaal van jouw onderneming. Als je dat helder hebt, kun je dat ook consequent uitdragen. Dat maakt jou als organisatie geloofwaardig en jouw boodschap duidelijk. 

Wij helpen je graag op weg. Jouw bedrijfs-DNA mag gezien worden!


Meer weten? 

Je bereikt ons via 046 – 4519520 of info@insideoutmedia.nl .

Natascha Corbeek, Inside/out Media Consultancy