Klanten werven en binden met contentmarketing: iets voor jou?

16 - 11 - 2018

Het is geen nieuws als we je vertellen dat we leven in een wereld waarin we overstelpt worden met informatie en reclame. Het is soms om moe van te worden. Velen van ons doen dan ook moeite om al die reclame te vermijden. Je zapt even weg bij een reclameblok als je tv kijkt. Op social media haak je wellicht af als je door een advertentie heen moet bij het bekijken van een video. Maar hoe bereik je als bedrijf dan nog je doelgroep, je klant, als die juist reclame probeert te omzeilen? Het antwoord is: met contentmarketing.

Wat is contentmarketing?

Met contentmarketing lever je merk of bedrijf gerelateerde informatie zonder dat je direct probeert te verkopen. Die content (nieuws, artikelen of blogs op je website of berichten op je social media) is afgestemd op de informatiebehoefte van je doelgroep. En omdat die doelgroep wordt overspoeld met allerlei informatie, de hele dag door, moet je ze zien te raken met content die inspireert, die antwoord geeft op vragen die je doelgroep heeft, die motiveert of ontroert. 
Bovendien moet de content aansluiten bij jouw organisatie en je bedrijfs-DNA, prettig leesbaar/consumeerbaar zijn en consequent worden uitgevoerd om de juiste impact te hebben. 

Je ziet, er zijn nogal wat zaken waar je rekening mee moet houden om van je contentmarketing een succes te maken. Een bedrijf met een eigen communicatieafdeling met professionals, kan met een goede planning en wat enthousiasme waarschijnlijk prima uit de voeten. Maar veel bedrijven zijn afhankelijk van eigen personeel dat dit er naast het eigenlijke werk een beetje bij doet. Te vaak blijft het dan bij goede bedoelingen, want het echte werk gaat altijd voor. Uitbesteden dan maar? Vaak zijn bedrijven daar huiverig voor, omdat het idee is dat externen hun dienstverlening of product niet snappen. Het gevolg van dit alles is, dat een bedrijf kansen laat liggen.

Wat werkt wel?

Tips voor contentmarketing

Investeer in externen die de ins en outs van je bedrijf leren kennen

Als jouw product of dienstverlening enige inleving behoeft, best ingewikkeld is of gewoon moeilijk te verwoorden is, investeer dan in een langdurige relatie met een communicatiepartner. Deze leert je bedrijf, producten en/of diensten kennen en wordt zo steeds meer een onderdeel van je bedrijf, terwijl ze formeel externen zijn. 

Maak een gestructureerd plan

Het succes van je contentmarketing hangt in belangrijke mate af van je planning en structuur. Bekijk hoe vaak je van je wil laten horen, welke doelgroepen je wil bedienen met je verhalen en welke onderwerpen interessant zijn voor die doelgroep. Maak dan een planning, waarbij je behalve voor deadlines van publicaties ook ruimte maakt voor het produceren van die content. Als je deze zaken op orde hebt, heb je een aardige basis voor een doorlopend proces. En dat is belangrijk. Je wint je klant namelijk niet voor je met één berichtje, maar door het regelmatig delen van kennis over allerlei zaken. Die vergroten het vertrouwen van die consument in je bedrijf, omdat je laat zien dat je weet waar je het over hebt. 

Wees consistent in je verhaal

Verspreid op ieder medium dat je inzet – website, social media maar ook de verpakking van je product bijvoorbeeld – dezelfde boodschap. Een consistente boodschap die past bij je bedrijf, die is geloofwaardig en blijft hangen. Verwerk je kernwaarden erin en bekijk kritisch of je boodschap past bij je product en je huisstijl. 
Verwijs daarbij op het ene medium naar het andere. Plaats op je Facebookpagina een berichtje met link naar je blog op de website. Verwijs op LinkedIn naar Instagram. Kruisbestuiving werkt.

Ga je bloggen? Zet schrijvers in

Heb je medewerkers die heel veel over hun vakgebied weten, dan is dat mooi. Maar kunnen ze ook schrijven? Want helaas, veel kennis maakt je nog geen schrijver. Wat goed kan werken is een vaste tandem van een externe schrijver en een interne expert. De kennis komt van de expert, de schrijver maakt er een goed leesbaar verhaal van. Dat schrijfwerk behelst meer dan alleen het opschrijven van een verhaal. De schrijver/journalist kiest een invalshoek voor een blog of artikel, stelt vragen en prikt door jargon en typische folderpraat. Zo komt er meer uit die expert. En de deskundige medewerker geeft uiteraard nog feedback op het artikel. Al met al kost het een bedrijf op deze manier vaak minder tijd, dan als een deskundige medewerker aan het schrijven wordt gezet terwijl dat zijn of haar ding niet is. Om over frustraties bij die medewerker nog maar te zwijgen.

Gebruik content van anderen

Je hoeft gelukkig niet alles zelf te verzinnen en te maken. Zoals gezegd worden we overstelpt met informatie. Er verschijnen veel artikelen en berichten over allerlei onderwerpen, ook die waar jij het met je bedrijf over wil hebben. Als je content onder ogen krijgt waar je zelf volledig achter staat en die past bij je eigen bedrijfs-DNA, dan kun je ervoor kiezen om die content te plaatsen op je eigen kanalen. Met minimale inspanning kom je zo toch onder de aandacht van je klant. Maar pas op, plaats niet zomaar een link naar een ander bedrijf of andere schrijver op je eigen kanaal. Geef zelf duiding, commentaar of pas het verhaal enigszins aan. Maak er je eigen ding van. Wellicht wil je hiervoor dan toch een externe schrijver aan het werk zetten, maar heeft die dan een keer weinig input van je interne deskundige nodig. Ook dat scheelt weer tijd.

Kies je kanalen

Wellicht hoor je overal om je heen dat je op social media moet met je bedrijf. Maar past elk medium bij jouw bedrijf? Durf gerust te kiezen voor kanalen omdat je denkt dat je daar de meerwaarde van je bedrijf kunt laten zien. Ga niet op Snapchat omdat je denkt dat je gebruik moet maken van het nieuwste van het nieuwste. Bedenk of je doelgroep op Snapchat zit en hoe je hier van jezelf kunt laten horen. En als Twitter niet bij je merk of product past, laat het dan vooral. Het is beter om consequent en regelmatig aanwezig te zijn op die kanalen die geschikt zijn om je doelgroep te bereiken en/of passend zijn bij jouw product of diensten als bedrijf. Steek je energie in dat wat zinvol is.

Betere online vindbaarheid

Na al deze tips, vertellen we je ook nog dat goede content op je website en social media kanalen goed is voor je naamsbekendheid en voor het uitdragen van je merk/product/diensten. Daarnaast helpt goede content voor een betere vindbaarheid in online zoekmachines als Google. Want relevante artikelen op je website verhogen de waardering van je website en zo sta je hoger in de zoekresultaten. 

Hulp nodig?

Lijkt het je toch moeilijk om een goede start te maken met contentmarketing? Wil je hulp bij het opzetten van een strategie of bij het bedenken van onderwerpen voor artikelen en berichten? Heb je te weinig kaas gegeten van social media en geen tijd om je hierin te verdiepen? Neem dan contact op met Inside/out Media Consultancy. We helpen je graag op weg.

Bel, mail of kom langs.
info@insideoutmedia.nl
046-4519520