Koning in zoekmachineland

20 - 10 - 2016

Bovenaan staan in de zoekmachine-resultaten? Tuurlijk, dat wil iedereen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar zonder een SEO-goeroe in te huren of – sterker nog - er zelf een te moeten worden? Zet in op waardevolle content en sla daarmee twee vliegen in een klap. Hieronder lees je waarom.

Je website aantrekkelijker maken voor zoekmachine én bezoeker

Eerst een open deur: Google heeft praktisch een monopoliepositie als het gaat om zoekresultaten. Ongeveer 95% van de zoekacties op internet verloopt via Google. Dat geeft dit bedrijf behoorlijk wat macht: Google dicteert min of meer hoe wij onze websites moeten inrichten, als we tenminste online gevonden willen worden. En Google staat niet stil.

Een eerste vereiste om bezoekers te krijgen, is je website aantrekkelijk te laten zijn voor de zoekmachines. Om die bezoekers vervolgens op jouw website te houden, moet je aantrekkelijke inhoud bieden.

Eerst dus die zoekmachines. Google werkt continu aan verbetering. Gelukkig zijn er experts die dat op de voet volgen, zodat je dat niet allemaal zelf hoeft te doen.

Gebruiksvriendelijkheid

Nu en dan komt de zoekgigant met nieuws naar buiten over de eisen die Google stelt aan de ‘content’ (redactionele inhoud in tekst en beeld) die op jouw website te vinden is. Gebruiksvriendelijkheid is het toverwoord, of beter nog: gebruikERS-vriendelijkheid. Maak het de bezoeker van je site gemakkelijk en zorg voor een prettige ervaring. Rol de rode loper voor hem uit en wees een uitstekende gastheer/-vrouw. Informeer hem, maar irriteer hem niet. Maak je site mobielvriendelijk, vermijd irritante pop-ups, en deel kennis. Dan voldoe je aan Google-criteria. En tegelijkertijd hou je die bezoeker wat langer op jouw site. Dubbele pret.

Maar welke kant gaat het op, in zoekmachine-land? Waarmee moet je als eigenaar van een zakelijke website rekening houden in de nabije toekomst?

Relevantie van de content

Steeds meer aandacht gaat naar de relevantie van jouw content. Hoe interessanter de bezoeker jouw pagina’s vindt, hoe langer die jouw site bekijkt. En het gedrag van die bezoeker vertelt Google hoe belangrijk jouw website is.

Googles Rankbrain brengt het gedrag van de bezoekers in kaart. Rankbrain is een onderdeel van het zoekalgoritme en leert van het gedrag van de bezoeker. Klikt die weg of juist niet? Zoekt iemand verder met aanvullende zoekopdrachten? Deelt de bezoeker bepaalde inhoud op social media? Het is dus steeds meer van belang om de bezoeker van je site te verleiden langer te blijven. Door hem te laten vinden wat hij zoekt, bijvoorbeeld, en te laten doorklikken binnen de website.

Nog steeds telt het gebruik van zoekwoorden zwaar en is het belangrijk dat er veel gelinkt wordt naar jouw website. Je inspanningen op het gebied van SEO (zoekmachine-optimalisatie) blijven waardevol, maar het gaat meer en meer om je inhoudelijke verhaal: vakkennis delen met je bezoeker en aantrekkelijk beeldmateriaal presenteren. De aandacht van je bezoekers pakken en vasthouden is het credo!

Hoe langer de bezoeker blijft hangen, hoe belangrijker Google jouw website vindt.

Wat kun je doen?

Je lekker met je vak bezighouden en daarover info delen op je website, dat is de kortste weg naar de geïnteresseerde bezoeker én naar een hogere ranking bij de zoekmachines. Als je daarbij ook nog wat zoekwoorden gebruikt, sla je twee vliegen in een klap.

De content is voor jou als eigenaar/beheerder van de website over het algemeen een goed te beheersen onderdeel. Zorg voor degelijke en prettig leesbare teksten, voor verleidelijke doorklik-mogelijkheden binnen je website, goede landingspagina’s die de gezochte informatie bieden en fraai beeldmateriaal dat je bezoeker prikkelt. Dan vindt jouw doelgroep je wel.

Je hoeft niet per se koning te zijn in zoekmachine-land, maar je bezoeker wil zich wel prinsheerlijk voelen op jouw website. Dus vooruit met die rode loper. Wijs hem de weg en verwen hem met fijne content. Aan de slag!

auteur: Natascha Corbeek, Inside/out Media Consultancy

(bronnen: Mediaweb, Frankwatching, Publishr)

Omdat zoekmachines continu verbeteren, is er voor je website ook regelmatig werk aan de winkel. Hulp nodig? Mail of bel ons gerust, we kunnen je altijd verder helpen met advies, tekstwerk, beeldmateriaal: info@insideoutmedia.nl, 046-4519520.